COMPREHENSIVE JOB ANALYSIS

Share on Social Networks

Share Link

Use permanent link to share in social media

Share with a friend

Please login to send this document by email!

Embed in your website

Select page to start with

Post comment with email address (confirmation of email is required in order to publish comment on website) or please login to post comment

1. 28 HUMAN RESOURCE MANAGEMENT I E 06 COMPREHENSIVE JOB ANALYSIS Menjawab Masalah Apa Analisis pekerjaan adalah proses untuk memperoleh informasi tentang pekerjaan dengan menentukan tanggung jawab, tugas, atau aktivitas dari pekerjaan tersebut. Analisis pekerjaan merupakan landasan dari Manajemen SDM karena informasi yang diperoleh dalam analisis pekerjaan dapat digunakan di banyak fungsi SDM. Bila organisasi tidak memahami kualitas dan karakteristik dari suatu pekerjaan yang akan dilaksanakan, maka kita tidak dapat memilih calon karyawan yang tepat untuk pekerjaan tersebut, mengases nilai mereka di pasar, mengembangkan program pelatihan dan pengembangan yang tepat, dan melakukan berbagai fungsi SDM bagi karyawan dengan memuaskan. Kesemuanya itu dimulai dengan analisis pekerjaan yang dilakukan dengan benar. Selain itu, di dalam pelatihan Comprehensive Job Analysis ini juga dibahas topik mengenai Analisis Beban Kerja ( Work Load Analysis ) untuk mengetahui bagaimana cara menghitung kebutuhan SDM di perusahaan/ organisasi, setelah hasil dari analisis pekerjaan diperoleh. Manfaat Apa yang Anda Peroleh Setelah selesai mengikuti program ini, peserta diharapkan mampu: • Menjelaskan pentingnya melakukan Analisis Pekerjaan yang benar • Melakukan langkah-langkah dalam proses Analisis Pekerjaan • Menulis Uraian Pekerjaan, Spesifi kasi Pekerjaan dan Spesifi kasi Orang • Menjelaskan bagaimana melakukan Analisis Beban Kerja ( Work Load Analysis ) untuk: - Dapat menghitung volume pekerjaan atau beban kerja untuk menentukan jumlah SDM yang dibutuhkan perusahaan/organisasi - Dapat mengetahui jumlah SDM yang harus dialokasikan untuk membuat perencanaan jangka panjang (strategi) di bidang SDM dalam hal: rekrutmen, seleksi, penempatan, jalur karir, dan promosi Problems To Be Addressed Job analysis is the process of obtaining information about jobs by determining the duties, tasks, or activities of those jobs. It is the cornerstone of Human Resource (HR) Management because the information it collects serve so many HR functions. If organization do not understand the nature of the job to be done, we can not select appropriate candidates for that job, assess their worth in the market, develop appropriate training and development programs, or adequately carry out of the multitudinous HR functions. It all must begin with a proper job analysis. Also, in Comprehensive Job Analysis program, topic of Workload Analysis is being discussed, to recognize how to calculate needs of manpower in the company/ organizationto, after result from work analysis has been acquired. Objectives Having attended this program, the participants are expected to be able to: • Explain the importance of doing a proper Job Analysis • Conduct a step-by-step process of Job Analysis • Write down Job Description, Job Specifi cation and Man Specifi cation • Explain how to conduct workload analysis in order to be able to: - Calculate work volume or workload of their company to determine the quantity of human resouces required with their specifi cation - Use estimation of human resources requirement to develop human resources long term (strategic) planning: recruitment, selection, placement, career path, and promotion

2. 29 HUMAN RESOURCE MANAGEMENT I E Price: IDR 4.400.000,- 06 - Dapat memahami implikasi dari hasil analisis beban kerja, selain pengurangan/penambahan jumlah SDM, juga dapat berupa rekomendasi penyempurnaan job description , prosedur kerja ( system operating procedure ), restrukturisasi organisasi, dan pelatihan peningkatan kompetensi SDM Apa Saja Yang Dibahas • Pengenalan dan pentingnya Analisis Pekerjaan • Langkah-langkah dalam melakukan Analisis Pekerjaan • Format dan template Uraian Pekerjaan • Hasil Analisis Pekerjaan: Uraian Pekerjaan, Spesifi kasi Pekerjaan dan Spesifi kasi Orang • Tindak Lanjut Hasil Analisis Pekerjaan: Analisis Beban Kerja - Mengapa diperlukan Analisis Beban Kerja (ABK)? - Kapan diperlukan ABK? - Konsep ABK - Proses ABK - Contoh – contoh model ABK - Implikasi ABK Siapa Yang Perlu Ikut • Manajer SDM • Manajer lain yang banyak menghadapi masalah SDM • Staf/Karyawan yang banyak menangani masalah SDM - Understand that the implication of work load analysis will assist a company not only in reducing/accumulating total number of human resources, but also in providing recommendation on revision of job description, system operating procedure, organization restructure, and training to improve human resource competencies Subjects Covered • Introduction to and the importance of Job Analysis • Step by step of conducting Job Analysis • Job Description format and template • Job Analysis Results: Job Description, Job Specifi cation and Man Specifi cation • Job Analysis follow-up: Workload Analysis - Why we need workload analysis? - When we need workload analysis? - What is workload analysis? - Concept of workload analysis - Workload analysis process - Examples of workload analysis - The implications of workload analysis Who Should Attend • Human Resources Manager • Line Managers • Staff who deal with many human resources management issues COMPREHENSIVE JOB ANALYSIS

Views

  • 575 Total Views
  • 427 Website Views
  • 148 Embeded Views

Actions

  • 0 Social Shares
  • 0 Likes
  • 0 Dislikes
  • 0 Comments

Share count

  • 0 Facebook
  • 0 Twitter
  • 0 LinkedIn
  • 0 Google+

Embeds 3

  • 15 ppm-manajemen.ac.id
  • 5 www.ppm-manajemen.ac.id
  • 1 103.209.8.204